Gépírás szakkör

Iskolánkban 2014 februárjától gépírás szakkört szerveztünk nyolcadikos tanulók részére. A szakkört Boncásné Egri Gabriella tanárnő vezeti, aki évek óta tanít városunk középiskolájában is. A következő években szeretnénk lehetővé tenni a kisebbek számára is, hogy megismerkedjenek a tízujjas vakírással.

 

A legfontosabb 10 érv, ami a mellett szól, hogy a kézírást megőrizve a szabályos gépírást is meg kell tanulnia minden 10-14 éves gyermeknek?

  1. A billentyűzetre való ránézés nélkül, „vak” technikával tanulják meg a tanulók az írást: így a későbbiekben képesek lesznek adatok, szövegek gyors és folyamatos bevitelére. „Az idő pénz” – jelentős energia- és időmegtakarítás érhető el az elektronikus írástechnika elsajátításával, ami által hatékonnyá válik a számítógépen az írásos tevékenység.
  2. Felgyorsul, magabiztossá válik a számítógépes írástevékenység – jelentős időt, energiát takarítva meg ezáltal más intellektuális tevékenység számára (pl. írás közben végezhető a gondolati, nyelvi alapú szövegszerkesztés).
  3. Az egészségvédelem terén a helyes gépírástechnika segítségével a szem akkomodációs terhelése jelentősen lecsökken, így megelőzhető a korai látásromlás. A helyes test-, kéz- és ujjtartás szokássá alakításával megelőzhető, kivédhető számos – a képernyős munkatevékenységgel járó – mozgásszervi megbetegedés.
  4. Sok gyermek írás- és olvasási nehézségekkel küzd. Számukra kifejezetten javasolt a gépírás tanulása, hiszen a tanítás módszerei között fontos szerepet kap a hangosan betűző írásmód, ezáltal fejlődik a gyermekek analizáló képessége. A tapasztalatok szerint a diszlexiás, diszgráfiás tanulóknál különösen jelentős javulás érhető el.
  5. A közös, hangosan betűző írástanulás folyamatában a gyengébben teljesítő, szorongó tanulók is feloldódnak, könnyebben jutnak sikerélményhez.
  6. A kézügyesség és az ujjak mozgáskoordinációjának fejlődésével egyéb manuális tevékenységük is hatékonyabbá válik.
  7. Az írás folyamata részben emlékezeten alapuló háttértevékenységre épül, így jelentősen fejlődhet a gyermek memorizálási, valamint figyelemösszpontosító képessége.
  8. Az elektronikus írástanulás folyamata önfegyelemre, türelemre, nagyfokú kitartásra, a monotónia elviselésére, precíz, igényes munkavégzésre nevel, miközben nagymértékben edződik a tanuló akaratereje.
  9. A gyermekek későbbi életpályáján: magánéletben, tanulmányaik során és majd a hivatásukban egyaránt hatalmas előnyt jelent a biztos gépírástudás, amely által „digitális” szemléletmódjuk a kor természetes követelményeihez igazodik.
  10. A különböző testi fogyatékossággal élő tanulók is könnyen elsajátíthatják a gépírást, természetesen tanításmódszerekben alkalmazkodva a fogyatékosság típusához.
    E tanulók számára a gépírástudás jelentősen megkönnyíti az írásbeli kommunikációt az életük folyamán.