TÁMOP – 3.3.8-2012-12/2

Ablak a világra- Esély a tudásra”

tamop338

 

A Balmazújvárosi Általános Iskola 2013 nyarán a TÁMOP – 3.3.8-2012-12/2 pályázat kertében 29.301.712 Ft nyert az intézménybe járó tanulók szociális hátrányának ellensúlyozására. Célja a tanórán és a tanórán kívüli foglalkozásokra biztosítani az anyagi szükségletekből adódó hiányokat, valamint sokkal több lehetőséget adni a világ dolgainak megismerésére. Fontos feladat, hogy csökkentsük a lemorzsolódást, javítsuk a tanulmányi eredményeiket.

A pályázatban szerepel még a bemeneti mérések elvégzése az első osztályokban, így a hozzáadott érték mérésére is lehetőség adódik. Célul tűztük ki a családi ház és az iskola egymáshoz való közelítését, még szorosabb együttműködést. A projekt megvalósításához egy jól kiépített társadalmi együttműködésre, minden korban megfelelő, jól képzett szakemberekre van szükség. Kezdve az óvodapedagógusokkal, tanítókkal, tanárokkal. A pályázatban fontos szerepet kap a pedagógus továbbképzés, valamint a különböző társadalmi szervezetek együttműködésének a hangsúlyozása. De itt jelölném meg az ifjúságvédelmi felelősök, a védőnők, a családsegítő szolgálat munkatársainak, esetlegesen a pszichológusnak vagy a roma kisebbségi önkormányzat tagjainak összehangolt munkáját is.

A tanórákon kívül szükség van olyan programokra, amelyek alkalmasak a különböző képességek, készségek, nevelési hiányosságok pótlására, objektív tapasztalatok megszerzésére. Ilyenek a kirándulások, kulturális intézmények előadásai, ünnepségek, sport és manuális tevékenységek, életvezetési foglalkozások. Ezekhez biztosítja a pályázat 24 hónapon keresztül az anyagi forrásokat minden szinten. A siker elérése érdekében a program lehetővé tesz kötelező és szabadon választott tevékenységeket.

A tanulók egész napos iskolai ellátásban részesülnek mentálisan és szociálisan is. A 5-6. osztályosok  számára  képességfejlesztő napközi otthont szervezünk immár  nyolcadik éve. A pályázat segítségével ezt most tovább tudjuk fejleszteni  a 7-8. osztályosokra is.

Kiemelt szerep jut az egyre zökkenő mentesebb átmenetek biztosítására. Ilyen az óvoda-iskola, alsó-felső tagozat, valamint a középiskolára való előkészítés, pályaválasztás. Az elmúlt féléves időszakban mindegyikre volt példa. Az óvónők nyílt órákon figyelhették meg volt óvodásaikat magyar és matematika órákon. Majd kerekasztal beszélgetést folytattak a szerzett tapasztalatokról a tanítónőkkel. Az összejövetel mindenki örömére és megelégedésére szolgált. Jelenleg folyik már az ismerkedés a mostani negyedik osztályosokkal és leendő osztályfőnökeikkel.

A nyolcadikosok az ősz folyamán középiskolákba látogattak, pályaválasztási kiállításokon vettek részt, valamint Somogyi Erika pszichológus-grafológus adott személyre szóló tanácsokat a pályaválasztásuk segítése érdekében, ahol szüleik is részt vehettek.

2013 őszén indítottuk a „Tudatos szülő” programsorozatunkat, mely két főrészből áll, a már említett pályaválasztási segítés, a másik pedig az „Iskolába indul a gyermekem”- elnevezést kapta. „ Értsük meg egymást!”, önismereti és problémamegoldó előadás és tréning volt az érdeklődő szülők számára.

Nyílt napokat szerveztünk novemberben a felső tagozatos tanulók, februárban az alsó tagozatos tanulók óráira, ahová elsősorban szülők és más vendégek jelentős létszámban vettek részt.

Novemberben „jó gyakorlaton” volt a tantestület Hejőkeresztúron, ahol a táblajátékok tanórákba való beépítésével ismerkedtünk meg. Ezzel a tanulók motiváltságának növelését, érdeklődésük felkeltését szeretnénk elérni. Ugyanis adoptáltuk a programot intézményünkre, melyet szakköri formában  négy csoportban be is vezettünk.

Az tanulók szakkör formájában ismerkednek a szabályokkal, növelve a toleranciájukat, s szabálykövetést, fegyelmet, figyelmet tanulhatnak.  Így került sor nagyobb mennyiségű táblajáték vásárlására, illetve saját kezűleg való elkészítésére.

Szintén ebben az időben folyt az egészség projekt, ahol tanulóink játékos versenyek formájában sajátították el az egészséges életmód fortélyait. A helyes táplálkozás hogyanját és a higiéniás technikákat.

A „karácsonyi forgatag” című projekt hű volt a nevéhez. Sokszínű, érdekes és izgalmas.

A második osztályosok ünnepi műsorral készültek, amit előbb az idősek karácsonyi ünnepségén adtak elő, majd diáktársaiknak az iskolai programban, s végül a város lakóinak a Semsey Kastélyban.

Tanulóink EZ+AZ címmel forgószínpadszerű kézműves műhely kertében készítettek ajándékot szeretteiknek. Volt ajtó- és ablakdísz, asztali dísz készítése, gyöngyfűzés, papírhajtogatás, szövés-fonás, üvegfestés, nemezfeldolgozás.

A programokat minden tagintézményünkben megvalósítottuk.

Multikulturális tananyagot építettünk be tanmeneteinkbe, hogy egymás  szokásait, hagyományait, kulturális értékeit jobban megismerhessük.

Tovább adtuk tapasztalatainkat a Gyöngyösoroszi Általános Iskola pedagógusainak, akik januárban látogattak el hozzánk.

 

Munkánkat tovább folytatjuk a kitűzött célok fényében, s folyamatosan tájékoztatást adunk róla weboldalunkon.

 

                                                                                  a módszertani menedzsment csoport