A TÁMOP 3.3.8-12/2-2012-0079 számú „Ablak a világra- Esély a tudásra” című pályázat összegzése, értékelése

DSCF8405

Mint tudjuk a pályázat célja:
Hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók szociokulturális hátrányának csökkentése. Ez a tevékenységrendszer beépül a Pedagógiai Programba. A kapcsolatháló, az együttműködések az SZMSZ-be kerültek beépítésre, kiegészítve az iskolánk hagyományaival, a rendezvények körével, multikulturális, szülői és szakmai kapcsolatokat szolgáló rendezvényekkel.

Ezért is kezdődik az iskolai munkaterv az alábbi idézettel:

„Ha úgy viselkedsz valakivel szemben, amilyen ő valójában, akkor egyre rosszabb lesz, de ha úgy bánsz vele, amilyennek lennie kellene, akkor olyanná is válik, amilyennek lennie kellene.”

                                                                                                                                                             A L.W.Goethe

Hogyan is töltöttük meg ezt tartalommal a hétköznapok során?

A pályázat beindítása után az első feladataink közé tartozott, hogy 3-4 fős team-ek kidolgozzák részletesen a programok tematikáját.
A pályázatot úgy ütemeztük, hogy tartalmát mindhárom tagintézményünkben megvalósíthassuk két éven keresztül.
A tanórákon továbbfejlesztettük a kooperatív oktatást, a differenciált óravezetést. Így a tevékenységek során mindenki önmagához képest tud fejlődni, s egymástól is tanulnak a gyerekek. Több sikerélményben van részük, ami újabb motivációt ad a további munkákhoz.
Módosítottuk az egyéni haladási naplót. A szülő számára fontos adatok könnyen átláthatók lettek, megjelölve mellettük a kiemelt tennivalókat. Természetesen mindezt szóban is kiegészítve. A szakmai oldal pedig pontos adatokat lát a hozzáadott értékről a célok meghatározásának tükrében. Ez irányú továbbképzésben is részesült a tantestület valamennyi tagja.

Képességfejlesztés megsegítésére adoptáltuk a Hejőkeresztúri Általános Iskolától a Táblajátékok című projektet, melyet szakköri formában vezettünk be. Ez nagymértékben elősegíti a gyermekek logikus gondolkodását, az összefüggések felismerését, taktika, stratégia építését, kialakítja a tanulókban a szabálytudatot, elmélyíti a szabálykövetést, toleranciára nevel, ami kiválóan használható a tantárgyak elsajátításában, s az élet minden területén. Tagintézményeinkben megszerveztük a szakkört, elsősorban első-második osztályosok részére.

Az ötödik-hatodik osztályosok számára már több éve beindítottuk az egész napos oktatást a délutáni időszakban megvalósult képességfejlesztő napközi otthon segítségével. Erre az időszakra már olyan sikeres lett, hogy „jógyakorlattá” nőtte ki magát. Más városokból, különböző iskolák munkatársai látogattak el hozzánk, hogy tapasztalatainkat átvegyék. Folyamatban van kiterjesztése a 7-8. osztályra is.

A pályázat adta azt a lehetőséget is, hogy az átmeneteket még gördülékenyebbé, hatékonyabbá tehettük. Az óvodásokkal már az első osztály megkezdése előtt hónapokkal elkezdenek a tanító nénik ismerkedni. Számtalan manuális és sporteseményen tevékenykednek együtt, ahol nemcsak a külső tulajdonságaik ismerhetők fel a gyerekeknek, hanem már az alapképességeikről is képet kaphatunk. Több találkozás adódott a tanévkezdésig a szülőkkel is, hiszen a rendezvényeken (karácsonyi műsor, szülői értekezlet, sportdélután stb.) ők is aktívan részt vettek. Újdonság volt az augusztusi „Ovisuli” címmel a háromnapos tanév előkészítő is, melyek egyik része az óvodában, a másik része az iskolában került megrendezésre. Az óvónők és tanítónők közös, összehangolt munkájával könnyítettük meg a kicsik iskolába lépését.

A pályázat nem kevéssel járult hozzá a legnagyobbak pályaorientációjához. Kiállításra utazhattak a tanulók Debrecenbe, ahol egy-egy szakmával közelebbről megismerkedhettek, valamint középiskolákat látogathattak. A tagintézményeinkben pályaválasztási vetélkedőt is szerveztünk a szakmák, a középiskolák jobb megismerése érdekében.

Most vált lehetővé, hogy ez irányú problémáikat egy pszichológussal hatszemközti (szülő, gyermek, pszichológus) találkozón megbeszélhessék, illetve pályaválasztási grafológiai tanácsadásban is részesültek. Iskolával, a kamaszkorral kapcsolatos kérdésekkel foglalkozott az a tréningünk, melyet szülők számára szerveztünk.

Az alsó-felső tagozat közti átmenetet sport- és családi nappal oldottuk meg, így már a negyedikesek sem léptek ismeretlenül a nagyok közé. Ebben az időszakban még nagyobb hangsúly tudtunk fordítani a kézműveskedésre, a manuális tevékenységekre a gyerekekkel, felnőttekkel egyaránt. Évszakokhoz, ünnepekhez kidolgozásra került egy-egy projekt, amelynek a munkadarabjait minden kisdiák elkészítette. Ezért nem fordulhatott az elő, hogy bárki is az intézményből maga által készített ajándék nélkül menjen haza karácsonykor vagy épp anyák napja alkalmából. Biztosítani tudtuk hozzá a megfelelő anyagokat és eszközöket. A személyre is szabott ajándékok nagy sikert arattak a szülők és a tanulók körében egyaránt.

E mellett a technikát tanító pedagógusok is folyamatos képzéseken vettek részt. Ketten 120 órában sajátították el a népi kismesterségeket Nádudvaron, a többiek pedig kisebb csoportokban szőttek, nemezeltek, ismerkedtek a fazekasság fortélyaival, valamint a papírhajtogatás szépségeivel.

Minden felnőtt részesült a Multikulturális tartalmak, és az Átmenetek kezelése című képzésben. 20 pedagógus 30 órában vett részt mentálhigiéniás oktatásban, a valamint 30 kollégánk ismerkedett 15 órás képzésen a szociális fejlettség mérésének lehetőségeivel. A pályázat keretén belül több együttműködést alakítottunk ki. Ezek közül különösen említést érdemelnek a védőnőkkel, az óvodákkal, a középiskolával megvalósított közös programjaink. A Hajdú- Bihar megyei Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai a negyedikes és hetedikes tanulóinknak 15 órás önismereti tréninget tartottak 9 csoportban.

Eljöttek hozzánk több alaklommal a Balmazújvárosi Roma Kisebbségi Önkormányzat tagjai is sport rendezvényekre, zsűriztek a vers- és prózamondó versenyeken, valamint a cigány meseillusztrációs kiállításon is. Mindezek mellett – ahol a tananyag erre lehetőséget adott- beépítettük a tanórák anyagába a cigánykultúra gyöngyszemeit.

A tehetséggondozás egyik pillére a versenyekre való felkészülés, illetve részvétel. Intézményünk több tankerületi szintű verseny megrendezésében vállalta. Ilyen az Aranyceruza helyesíró, az Aranyszáj és Kazinczy szépkiejtési, a vers- és prózamondó és fizika verseny, valamint a megyei Zrínyi Ilona matematika verseny.

Tanulóink igen szép eredményekkel, nagy számban vettek részt ezeken. Különösen figyeltünk arra, hogy a tanulóink esélykompenzációját biztosítsuk, így a házi versenyekre a gyengébb képességű tanulókat is beneveztük. A megrendezéséhez, a nyertesek díjazásához is jól jön egy kis pályázati segítség, mint ahogy az év végi jutalmazásoknál is nélkülözhetetlen.

Az iskolai életet mindig színessé, a tanulást hatékonyabbá teszi egy kirándulás, némi hozzájárulást minden osztályban tudtunk ehhez is nyújtani az arra rászorulóknak.

Idén a nyári szünetben egy hetes nyári napközit szerveztünk 120-130 tanulónak, ezzel is segítve a családok kiadásait, s megvalósítva a gyermekek aktív, szabadidős programját

DSCF9043Nem feledkeztünk meg az egészségünk és a környezetünk védelméről sem. Mind a két évben többször projektben foglalkoztunk az egészséges életmóddal, a helyes táplálkozással játékos formában, a védőnőnk bevonásával. A Föld Napján pedig az iskolaudvart szépítettük fákkal, virágokkal, bokrokkal. Új padokkal gyarapodtunk, s megépült egy filagória is a szabadtéri kondi park mellett. A tantermek és a zsibongó az évszakoknak megfelelő díszítéseket kaptak.

Mindezeket szívesen megmutatjuk a szülőknek, akik számára szülői értekezleteken és fogadó órákon kívül több rendezvényt is szerveztünk. A tanórák látogatására pedig nyílt napokat, szakmai találkozókat szerveztünk, melyeken tapasztalataink szerint már egyre több az érdeklődő. A szülőkön kívül óvónők és saját kollégák is részt vesznek a bemutatókon, ezzel is segítve a szakmai tapasztalatcserét.

Minden évben az egyik legnagyobb rendezvényünk – a családi és nemzeti ünnepi műsorok mellett –a Gála, s az egyik legnagyobb szakmai találkozó is, mely biztosítja a székhely- és tagintézmények közötti együttműködést, szakmai konzultációt. Gondosan odafigyeltünk arra, hogy minden tanulót bevonjunk a műsorszámokba valamilyen formában. Ehhez viszont már kevés a pedagógusok és tanulók munkája, a pályázati segítség, itt már a szülők is aktív részesei a műsorok előkészületeinek.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy programjaink mindkét tagintézményben és a székhelyintézményben is maradéktalanul megvalósultak. A pályázat lehetőséget adott az együttműködésre, a nevelők, tanulók és a tagintézmények közötti közeledésére, egymás hagyományainak megismerésére. Az iskolai munka minden területén, tanórán és azon kívül diákjaink és pedagógusaink hasznát vették ennek a két éves programsorozatnak, hiszen intézményünk valamennyi nevelője és diákja részese volt e pályázat megvalósításának. Képességbeli és érzelmi töltetet kapott ezekből, s anyagilag is jelentősen hozzájárult az azonos esélyek megteremtéséhez, a hatékony tanulás biztosításához, a tehetséggondozáshoz, valamint a hátránykompenzációhoz egyaránt.

„Ha rövid időre is, néha nem árt megtorpanni, hátranézni, nyugodtan áttekinteni a megtett utat, és talán – miért is ne? – örülni neki, hogy eljutottunk idáig.”


Jorge Buca 

a módszertani csoport

You may also like...