Logika, ügyesség, kitartás!
Ennek a három szónak a neve nemcsak egy játék neve, hanem annak a táblajáték szakkörnek a célja és feladata is, amely a második éve működik minden tagintézményünkben a TÁMOP 3.3.8-12/2-2012-0079. számú „Ablak a világra- Esély a tudásra” című projekt keretében.
A pályázat elnyerésével még több lehetőséget kaptunk arra, hogy csökkentsük az intézményünkbe járó tanulók szociális hátrányát. A Hejőkeresztúrról adoptált program segítette a szakkörök beindulását, valamint sok új táblajáték megvásárlására is sor került. 2013 októberében az első osztályokból jelentkező tanulókkal beindultak a Táblajáték szakkörök.
A logikai játékok alkalmazásával fejlődik a bizonyítás iránti igény, az önálló ítéletalkotás, a problémák különböző oldalról történő megközelítése, gyakorlatorientáltság, a pontosság, ütemezés, tervezés. A táblás játékoknak a matematikával való szoros kapcsolata nyilvánvaló, hiszen ez a sajátos ismeretszerzési módszer logikus gondolkodásra, következtetésre nevel. A játékot helyezve a középpontba, célunk, hogy derűs légkörben egyéni képességeiknek megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel.
„A tehetség, s még a szorgalom is nem több, mint egy zseton, amivel játszani megyünk. Ha szerencsénk van jókor lenni jó helyen, akkor nyerünk.”/Vásáry Tamás/
S valóban, a táblajátékot játszó gyermek megtapasztalja a sikert. Megerősödik önmagában, fejlődik önértékelése, önbizalma. Elhiszi, hogy a feladatokat meg tudja oldani, nő az önbecsülése, ami segíti a tanulmányi előrehaladásában. A játékok fejlesztik a személyiségüket. Elősegítik a helyes viselkedési formák kialakulását, mint amilyen a nyerő, vesztő helyzetek, a kitartás, az elszántság, a merészség, a határozottság, a felelősség vállalása, a szabályok betartása. Fejlődik a kommunikációs készségük. Elősegíti a szokások kialakulását, a csapatmunkát.
A táblásjátékok mellett kártyajátékok, keresztrejtvények, sík-és térbeli kirakó játékok, dobókockás játékok, logikai rejtvények, ceruzával játszható stratégiai játékok, fejlesztő játékok is színesítik a foglalkozásokat. A játékok megismerése során a gyerekek sok más tudást is elsajátítanak, nem is érzékelve a tanulás „munka-fáradságát”. Az önfeledt szórakozást követően marad meg a hasznos ismeretanyag.
A szakköröket vezető pedagógusok is tanulnak, tapasztalnak, munkájuk változatosabb lesz. Sok találékonyságot igényelt tőlük az első év, hisz ez egy kitaposatlan út volt még, amit nekik kellett tartalommal megtölteni. A foglalkozásokon a pedagógus, gyermek együtt örült az elért eredményeknek. Ez is egy jó lehetőség arra, hogy azt a sok hátrányt, amit ezek a gyermekek magukkal cipelnek, lefaragjuk.
„ A szerencse csak az arra felkészült szellemnek kedvez” /Louis Pasteur/
Papné Tóth Ildikó, Buglyó Julianna tanító nénik