TÁMOP 3.3.8-12/2-2012-0079 „Ablak a világra – Esély a tudásra”
TÁMOP 3.3.8-12/2-2012-0079 „Ablak a világra – Esély a tudásra” c projekt megvalósítása
2013.dec.-2014.jún.-ig
A pályázat megvalósítása 2013. szeptembertől 2015. augusztus 31-ig tart. A programok a tervezettnek megfelelő ütemben zajlanak.
Így decemberben a karácsonyi forgatag megszervezése volt a feladatunk tagintézményenként. A feladatok megvalósításnál különös figyelmet fordítottunk arra, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel vegyen részt minden számára érdekesnek adódó rendezvényen. Volt ajándékkészítés, ünnepkörrel való ismerkedés, a család szerepének a hangsúlyozása. A gyerekek részt vehettek egy vidám ünnepi műsoron, volt zene és disco.
A téli szünet után különösen nagy szerepet szántunk a tanulásnak. Lehetőséget adtunk, hogy a lemaradó gyerekek kissé felzárkózhassanak a félévi bizonyítvány előtt. A kollégák korrepetálást tartottak több tantárgyból. Igaz az év végi javításhoz erre még több alakalommal adtunk lehetőséget.
A tavasz során több alkalommal szerveztünk szakmai találkozót. Először Gyöngyösoroszi tantestülete, majd Csökmő tantestülete keresett meg bennünket és ismerkedtek a mi szokásainkkal, hagyományainkkal, illetve a beszélgetések során kölcsönösen gazdagabbak lettünk egymás tapasztalataival. Különösen érdekelte őket a mi modellünk az egész napos oktatással kapcsolatban, azaz az 5-6 osztályos képességfejlesztő napközis programunk.
Fogadtuk az óvónőket is szakmai fórumon, ahol elismeréssel nyilatkoztak a programjainkról.
Ugyan akkor nevelőink rendszeresen részt vettek az óvónők által szervezett programokon is.
A tavasz folyamán került sor a ”sulikóstoló” programsorozatunkra, melynek egyes elemeit tagintézményenként szerveztünk meg, de a szülők tájékoztatása intézményi keretek között zajlott. A program széleskörű lehetőséget biztosított mind a gyerekek, mind a szülők részére, hogy megismerkedjenek az iskolánk hagyományaival, eredményeivel.
Így szerveztünk nyíltnapot, ahol a szülők betekinthettek a leendő elsős osztályfőnökök munkájába, szerveztünk manuális bemutató foglalkozásokat, ahol a leendő elsősök aktívan részt vettek, hiszen ők maguk készítettek ajándékot.
A programsorozat befejező részeként egy nagyszabású sport délutánt szerveztünk, ahol a három tagintézmény leendő elsősei mérték össze tudásukat, ügyességüket, az óvó nénik és a leendő tanító nénik irányítása alatt.
A tavasz során igen hosszú és aktív előkészület után tagintézményenként szerveztünk egy-egy gálát, ahol a szülők a nevelők és partneri kapcsolatok együttműködéseként igen színvonalas műsorokat sikerült összeállítanunk.
A tanulók bevonásánál fontos szempontként vettük figyelembe, hogy minden gyermek részese lehessen ennek a programnak. Volt olyan tanuló aki, nem szívesen szerepelt, de az előkészületekben, a lebonyolításban aktívan kivette részét a munkából. Elmondhatjuk, hogy tagintézményenként így kb. 250-280 tanuló vett részt a gálán, illetve mind három tagintézményben két műsort adva, kb.7-800 néző nézte meg a produkciókat.
A tavasz folyamán szerveztük meg szintén tagintézményenként az alsó-felső átmeneti programjainkat. Olyan rendezvény szervezése volt a célunk, hogy a leendő ötödik osztályosok megismerhessék a felső tagozat szokásait, hagyományait, s közben egy vidám, jó hangulatú programsor részesei lehettek. Volt, itt sport, játék, vetélkedés, manuális tevékenység egyaránt.
A három tagintézményben összesen több, mint 200 tanulót mozgattunk meg.
Május, június hónapban került sor a sportnapra, CKÖ-s sport verseny, meseillusztrációs versenyek és a családi nap programjaira minden tagintézményben a saját hagyományainak megfelelően lebonyolítva.
Ki kell emelni a családi nap rendezvényeit, hiszen ennek az intézményben még most vannak kialakulóban a hagyományai. A szülők, a gyermekek messzemenően elismeréssel fogadták az ilyen jellegű rendezvényeinket. Ezek a rendezvények szintén igen sikeresek voltak, hiszen szinte minden tanulója iskolánknak részt vett egy, vagy több programban.
Ebben a félévben került sor az egyik tagintézményünkben a munkára nevelés programunk is, ahol a tanulóink kézműves tevékenységekkel foglalkozhattak. A másik két tagintézményben ugyanezek a programok a következő tanévben kerülnek megrendezésre.
Tovább folytattuk a táblajátékok szakköreinket is. A tapasztalataink igen jók ezzel kapcsolatban. A nevelők és a gyermekek is pozitívan értékeltek ezt a szakköri formát. A gyermekek gondolkodás módja igen sokat változott, könnyebben veszik az akadályokat egymással szemben sokkal toleránsabbak.
Elkészültek azok az írásbeli munkák is melyeket a pályázatban célul tűztünk ki egy- egy team részére. Ilyen pl. az óvoda-iskolai átmenet programjának továbbfejlesztése, az alsó-felső átmeneti programok továbbfejlesztése, a pályaorientációs program továbbfejlesztése, a családi programok kidolgozása, a nyári napközi programjának kidolgozása, egyéni haladási naplók továbbfejlesztése stb.
A terveinknek megfelelően megtörténtek a kis értékű eszközök beszerzése is, melyet a tagintézmények között osztottunk fel a szükségleteknek megfelelően.
Felvettük a kapcsolatot egy folyamat tanácsadóval, illetve egy mentorral, aki az átmeneti témakörben illetve a jó gyakorlat kialakításában van segítségünkre.
Jelenleg folyik a képzések szervezése, melyet a nyári szünetben szeretnénk megvalósítani, illetve már megkezdődött két fő részére a 120 órás népi kismesterségek képzése.
Mindezt összegezve: a pályázat megvalósítása megfelel az előzetes terveinknek, időarányosan történik.
Balmazújváros, 2014. június 12.
Béke Lászlóné
szakmai vezető
Molnárné Kiss Mária
projekt menedzser